15

چند میلیون نوجوان در جهان دخانیات مصرف می­‌کنند؟ – تابناک

[ad_1]

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، 14 تا 11 خردادماه، هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است و امسال سازمان بهداشت جهانی شعار «حفاظت از کودکان در برابر ترفندهای صنعت دخانیات» را برای آگاهی بخشی از مضرات دخانیات برگزیده است. صنعت روی جوانان در حال افزایش است

شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات با هدف پایان دادن به قربانی شدن جوانان توسط محصولات مضر دخانیات است. این گفتمان بستری را برای جوانان، سیاستمداران و حامیان کنترل دخانیات در سراسر جهان فراهم می‌کند تا درباره این موضوع بحث کنند و از دولت‌ها بخواهند سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که از جوانان در برابر دسیسه‌های دخانیات و صنایع مرتبط محافظت کند.

کنترل دخانیات اگرچه مصرف دخانیات در طول زمان کاهش یافته است، اما باید اقدامات بیشتری برای محافظت از این گروه های آسیب پذیر انجام شود. طبق آمار سال 2022، حداقل 37 میلیون نوجوان بین 13 تا 15 سال در سراسر جهان از نوعی تنباکو استفاده می کردند. این آمار در منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی شامل 11/5 درصد پسران و 10/1 درصد از دختران 13 تا 15 ساله است. این بدان معناست که چهار میلیون نفر در گروه جوانان تنها در این منطقه مصرف کننده دخانیات هستند.

چند میلیون نوجوان در جهان سیگار می کشند؟

به گفته مرکز تحقیقات و کنترل دخانیات، برای ادامه کسب میلیاردها دلار، صنعت دخانیات جهان باید سالانه میلیون‌ها مشتری را جایگزین کند که می‌میرند و سیگار را ترک می‌کنند. برای دستیابی به این هدف، تلاش می کند تا محیطی را فراهم کند که پذیرش محصولات نسل بعدی خود را تقویت کند.

این اقدامات به طرق مختلف انجام می شود، از جمله کمک به وضع قوانین ضعیف برای اطمینان از در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن محصولاتشان. این صنایع همچنین محصولات و ترفندهای تبلیغاتی را توسعه می دهند که برای کودکان و نوجوانان جذاب است و از طریق رسانه های اجتماعی و پلت فرم های پخش به آنها دسترسی پیدا می کند.

محصولاتی مانند سیگارهای الکترونیکی و کیسه های نیکوتین در بین جوانان محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. تخمین زده می شود که 5.12 درصد از نوجوانان در اروپا در سال 2022 از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند، در حالی که این رقم در بزرگسالان 2 درصد است. در برخی از کشورهای منطقه، مصرف سیگار الکترونیکی در بین دانش آموزان 2 تا 3 برابر بیشتر از مصرف سیگار است.

این صنعت عمداً اعتیاد مرگبار را به نوجوانان می فروشد، بنابراین برنامه های روز جهانی بدون دخانیات در سال 2024 از دولت ها و جامعه کنترل دخانیات می خواهد تا از نسل های کنونی و آینده محافظت کنند و صنعت دخانیات را در قبال آسیب هایی که ایجاد می کند، مسئول بدانند.

امسال، روز جهانی بدون دخانیات، بستری را برای جوانان در سراسر جهان فراهم می کند تا از دولت ها بخواهند که از آنها در برابر ترفندهای بازاریابی مرگبار صنعت دخانیات محافظت کنند. این صنعت جوانان را برای یک عمر سود هدف قرار می دهد و موج جدیدی از اعتیاد را ایجاد می کند. در سطح جهان، کودکان بیش از بزرگسالان از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند و حدود 37 میلیون کودک 13 تا 15 ساله از تنباکو استفاده می کنند.

به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی یک راهپیمایی آنلاین برای نوجوانان در سراسر جهان ایجاد کرد و اعلام کرد: «در این راهپیمایی آنلاین جوانان به ما بپیوندید تا در مورد آنچه در پیش رو برای امسال روز جهانی بدون دخانیات و آخرین تلاش های آنها برای کنترل دخانیات در پیش است صحبت کنیم. گوش بده” .

این برنامه شامل گروه حامیان نوجوان سازمان بهداشت جهانی، گروه کودکان بدون دخانیات و اعضای پیمان جهانی کنترل دخانیات است. وقت آن است که قدم برداریم و برای آینده ای سالم ایستادگی کنیم! حامیان نوجوان در سراسر جهان علیه صنعت دخانیات موضع می گیرند و به تأثیر مضر آنها و ترفندهای بازاریابی برای شکار نوجوانان نه می گویند.

سازمان جهانی بهداشت نیز رسما کمپین Stop the Lies را به عنوان یک ابتکار حیاتی برای محافظت از جوانان در برابر صنعت دخانیات و محصولات کشنده آن راه اندازی کرده و خواستار پایان دادن به دخالت صنعت دخانیات در سیاست های بهداشتی شده است. شعار هفته بدون دخانیات 1403 در ایران نیز حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات است. حقوق و وظایف هر کس مشخص است.

شعار هفته بدون دخانیات 1403 بر اساس اسناد و شواهد جدید از شاخص جهانی مداخله صنعت دخانیات 2023 است که نشان می دهد تلاش ها برای محافظت از سیاست های بهداشتی در برابر مداخلات فزاینده صنعت دخانیات در سراسر جهان بدتر شده است.

هدف کمپین روز جهانی بدون دخانیات و شعار هفته 1403 تقویت صدای جوانان، افشای تاکتیک‌ها و ترفندهای صنعت دخانیات و افزایش آگاهی عمومی نسبت به ضرورت حمایت از سیاست‌های بهداشتی و حفظ سلامت است. نسل های آینده

گروه های جوانان در سرتاسر جهان از کشورها خواستند تا “تصمیماتی اتخاذ کنند که ما را در برابر اقدامات مداخله جویانه دخانیات و صنایع وابسته حفظ کند.”

سازمان بهداشت جهانی از جوانانی در سراسر جهان حمایت می‌کند که از دولت‌ها خواسته‌اند تا از آنها در برابر صنعت مرگباری که آنها را به سمت محصولات جدید مضر سوق می‌دهد محافظت کنند، در حالی که آشکارا در مورد اثرات سلامتی دروغ می‌گویند. دکتر رودیگر کرچ، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: از همه کشورها می خواهیم که از سیاست های بهداشتی در برابر این صنعت مرگبار دفاع کنند و اجازه ندهند در جایگاه تعیین کننده سیاست قرار گیرند.

ترفندهای صنعت دخانیات برای جذب مشتریان جدید و زنده ماندن

صنعت دخانیات سعی می کند با شکایت از دولت ها یا ارائه انگیزه های مالی و غیر پولی برای تأثیرگذاری بر سیاست های کنترل دخانیات بر سیاست های کنترل دخانیات تأثیر بگذارد.

صنعت دخانیات همچنان به دروغگویی به مردم ادامه می دهد و از ابزارهای مختلفی برای انتشار اطلاعات نادرست استفاده می کند، از جمله گروه های اصلی و اشخاص ثالث، تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی، رویدادهای حمایت شده، بودجه دانشگاهی، و تحقیقات جانبدارانه حمایت از طرح های CSR.

WHO با درک تلاش های بی وقفه صنعت دخانیات برای فروش محصولات خود به گروه های آسیب پذیر، به ویژه جوانان، متعهد به افشای تلاش های این صنعت برای تضعیف سیاست های بهداشتی است و از سیاست گذاران می خواهد که در برابر نفوذ صنعت دخانیات محکم بایستند. صنعت دخانیات سابقه طولانی در دروغگویی به مردم دارد، حتی اصرار دارد که سیگار باعث سرطان ریه نمی شود.

امروزه می دانیم که تنباکو باعث 25 درصد سرطان ها می شود و سالانه بیش از 8 میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند، اما این صنعت همچنان به عرضه محصولات “جدید” و به اصطلاح “ایمن تر” که می دانیم برای سلامتی مضر است، ادامه می دهد و میلیاردها محصول تولید می کند. هر سال.

با توجه به مرگ زودهنگام نیمی از مصرف کنندگان دخانیات، تداوم بازار دخانیات و نیکوتین به شدت به جذب مصرف کنندگان جدید و جوان وابسته است و شرکت های دخانی از چندین تاکتیک برای جلب اعتماد و علاقه جوانان در سنین پایین استفاده می کنند.

سیگارهای الکترونیکی با طعم منتول و طرح های چشم نواز آب نبات کمک زیادی به محبوبیت این محصولات در بین نسل جوان کرده است، در حالی که بسیاری از کاربران تا حد زیادی از اثرات منفی آنها بر سلامتی خود بی اطلاع هستند.

همچنین تبلیغ سیگار در فیلم ها و تئاترها و برانگیختن احساسات مختلف همراه با سیگار کشیدن مخاطب از نظر روانی تأثیر مخربی بر مخاطب دارد و کودکان و نوجوانان را مستعد مصرف می کند.

صنعت دخانیات، به ویژه در مواجهه با افزایش مقررات و کمپین های بهداشت عمومی علیه سیگار، از ترفندها و استراتژی های بازاریابی مختلفی برای تبلیغ محصولات خود استفاده می کند، در اینجا برخی از تاکتیک های مورد استفاده آورده شده است:

تغییرات در محدودیت‌های بازاریابی: با وجود محدودیت‌های گسترده در تبلیغات رسانه‌ای، ترویج و حمایت از محصولات دخانی، شرکت‌های دخانیات در حال یافتن راه‌های خلاقانه برای غلبه بر این موانع هستند، مانند انتقال به پلتفرم‌های رسانه‌های دیجیتال که مقررات ممکن است سخت‌گیری کمتری داشته باشند.

بسته‌بندی جذاب: شرکت‌ها از بسته‌بندی جذاب برای جلب توجه به محصولات خود استفاده می‌کنند و اغلب جمعیت جوان‌تر را با طراحی‌های شیک و رنگارنگ هدف قرار می‌دهند.

تبلیغات در محل فروش: محصولات تنباکو به طور برجسته در نقاط فروش نمایش داده می شوند تا خریدهای فوری و شناسایی برند را تشویق کنند.

حمایت مالی: حتی با وجود محدودیت در تبلیغات مستقیم، شرکت های دخانیات از رویدادهایی مانند ورزش حمایت می کنند تا به طور غیرمستقیم محصولات خود را بازاریابی کنند.

گسترش برند: این تاکتیک شامل قرار دادن مارک های محصولات تنباکو بر روی محصولات غیر دخانی مانند آدامس یا خمیر دندان برای حفظ دیده شدن برند در بازار است.

رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها: این صنعت به اینفلوئنسرها پول می‌دهد تا درباره محصولات تنباکو در رسانه‌های اجتماعی پست کنند، بدون اینکه غرامتی را فاش کنند، و مخاطبان جوانی را هدف قرار می‌دهند که زمان زیادی را آنلاین می‌گذرانند.

تبلیغات مخفیانه: تبلیغات مخفیانه یکی دیگر از استراتژی های دیجیتالی است که در آن صنعت از طریق تبلیغات آنلاین، مسابقات، آزمون ها و ویدئوهایی که بینندگان را تشویق به مشارکت و اشتراک گذاری در حساب های رسانه های اجتماعی خود می کند، به جوانان دسترسی پیدا می کند.

این تاکتیک‌ها برای ایجاد تقاضا برای سیگار و سایر محصولات تنباکو با تشویق جوانان به آزمایش، کاهش انگیزه سیگاری‌ها برای ترک و تشویق سیگاری‌های سابق به ترک طراحی شده‌اند. سازگاری این صنعت در رویکردهای بازاریابی خود به آن اجازه می دهد تا علیرغم تلاش های بهداشت عمومی برای جلوگیری از مصرف دخانیات، به دستیابی به مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی خود ادامه دهد. صنعت دخانیات مبالغ زیادی را برای لابی کردن علیه سیاست‌های کنترل دخانیات و تأمین مالی سازمان‌هایی که منافع آن را ارتقا می‌دهند، سرمایه‌گذاری می‌کند.

این تاکتیک‌های تنباکو، اگر کنترل نشوند، آسیب‌های بی‌اندازه‌ای به سلامت عمومی وارد می‌کنند. علاوه بر این، تولید و استفاده از تنباکو و محصولات نیکوتینی تأثیر مخربی بر سایر مسائل مهم مانند محیط زیست، سلامت روان و کار کودکان دارد.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا