چرا جت جنگنده اف-15 تاکنون ساقط نشده است؟
[ad_1]
F-15 Eagle ساخت مک دانل داگلاس که در سال 1976 معرفی شد، دارای نسبت کشتار هوا به هوا 104-0 است که به این معنی است که در 104 نبرد هوایی پیروز شده و 0 شکست خورده است. به عنوان یکی از بهترین جنگنده ها، میراث باورنکردنی F-15 را میتوان در طراحی متفکرانه، سلاحهای مرگبار و پیشرفتهای تکنولوژیک در حال تکامل، همراه با مهارتهای افرادی که در کابین خلبان مسئول نگهداری آن هستند، دنبال کرد.
ضرورت مادر همه اختراعات است
در پاسخ به MiG-17 و MiG-21 ساخت شوروی که توسط خلبانان ویتنامی در جنگ ویتنام به پرواز در آمد و پیشرفت های بعدی مانند MiG-25 توسعه یافته در طول جنگ سرد، ارتش ایالات متحده شروع به طراحی یک جنگنده کرد. مک دانل داگلاس، هواپیمایی که می تواند بار دیگر برتری هوایی جهانی را به ایالات متحده بازگرداند.
جت جنگنده F-15 Eagle با ترکیبی منحصر به فرد از سرعت، قدرت مانور، هواپیما، تسلیحات و برد این کار را انجام داده است. بلافاصله پس از معرفی، F-15 Eagle به برتری هوایی دست یافت و چشم انداز نبرد هوا به هوا را در آن دوران تغییر داد.
عقاب می رسد
F-15 Eagle در نهایت در پنج نسخه تولید شد. F-15A اصلی به وضوح برای نبرد هوا به هوا طراحی شده بود، در حالی که F-15B، یک مدل دو صندلی، برای اهداف آموزشی ساخته شد.
در سال 1979، نسخه های F-15C و F-15D (مربی دو سرنشینه) معرفی شدند. اگرچه ظاهراً شبیه مدل های A/B هستند، اما این دو مدل 2000 پوند (907 کیلوگرم) ظرفیت سوخت داخلی بیشتر و مخازن سوخت خارجی اضافی را فراهم کردند که می توانستند به بدنه در کنار ورودی های هوا متصل شوند. در سال 1989، نسخه F-15E Strike Eagle با قابلیت حمله به اهداف زمینی متولد شد. این مدل شامل سیستم هدایت و ناوبری مادون قرمز در ارتفاع پایین (LANTIRN) است که از دو غلاف خارجی نصب شده در زیر هواپیما استفاده می کند: یکی برای ناوبری و دیگری برای هدایت.
F-15 از دو موتور توربوفن Pratt & Whitney F100-PW-100/220/229 با قابلیت پس سوز استفاده می کند که هر یک نیروی رانش قابل توجه 23450 پوند (10637 کیلوگرم) را برای حداکثر سرعت 2.5 ماخ تولید می کنند. با نسبت رانش به وزن بالا 1.17:1، F-15 به اولین هواپیمای جنگی تبدیل شد که نیروی رانش موتور از وزن آن بیشتر بود. با قابلیت شتاب گیری در پرواز عمودی و انجام چرخش های تند با حفظ سرعت، قدرت پیشرانه، مانورپذیری، قابلیت چرخش بالا و چابکی F-15 Eagle باعث می شود که این جنگنده به طور مداوم در نبرد تن به تن کشنده باشد. نشان داده است
شاید بزرگترین دارایی F-15 Eagle سیستم های اویونیک و تسلیحات یکپارچه آن باشد. یک نمایشگر Heads-up (HUD) تمام اطلاعات سیستم های پرواز و سلاح های لازم را بر روی شیشه جلوی خلبان نمایش می دهد و به او اجازه می دهد روی دشمن جلو، بالا، پایین یا پشت سر خود متمرکز بماند، هوشیاری و آگاهی از موقعیت، که توسط 360- تسهیل می شود. نمای درجه سایبان
اگر و زمانی که مهمانان غیرمنتظره وارد حریم هوایی F-15 شوند، سیستم جنگ الکترونیکی شناسایی دوست یا دشمن (IFF) سیگنال های الکترونیکی رمزگذاری شده را ارسال می کند و اطلاعاتی را از هواپیماهای دیگر در منطقه درخواست می کند. سیگنالی که خلبانان F-15 صراحتا آن را “پاسخ یا بمیر” می نامند، به اطلاعاتی از جمله مدل، سرعت، جهت و ارتفاع هواپیما نیاز دارد. هواپیماهای آشنا یا دوستانه به این سیگنال پاسخ می دهند، در حالی که سکوت دشمنان کر کننده است و خلبان F-15 را فوراً از تهدیدات قریب الوقوع آگاه می کند.
تسلیحات نصب شده بر روی جنگنده F-15
در قلب سیستم جنگ الکترونیکی F-15، سیستم رادار پالس داپلر AN/APG-63 قرار دارد. این سیستم قادر به ردیابی اهداف در محدوده بصری (WVR) و شاید مهمتر از آن، فراتر از محدوده بصری (BVR) است. این رادار اهداف را در هر جهتی، بالا و پایین هواپیما ردیابی می کند و می تواند اهداف را از شلوغی های زمینی تشخیص دهد. اطلاعات جمع آوری شده روی نمایشگر هدآپ نمایش داده می شود و توسط سیستم کامپیوتری مرکزی هواپیما جمع آوری می شود که به طور خودکار سلاح ها را برای شلیک موثر آماده می کند.
جنگنده F-15 Eagle مجموعه ای از سلاح های مرگبار را زیر بال های قدرتمند خود حمل می کند که عبارتند از:
- اسلحه شش لول M-61A1 گاتلینگ 20 میلی متری با 940 گلوله
- موشک های AIM-7F/M Sparrow
- چهار موشک میان برد پیشرفته AIM-120 AMRAAM با قابلیت شلیک و فراموش کردن
- چهار موشک کوتاه برد AIM-9L/M Sidewinder هدایت حرارتی
- گزینه اضافی از هشت موشک AIM-120 AMRAAM
نسخه ها
- F-15A Eagle – تک سرنشینه
- F-15B Eagle – دو نفره، آموزشی
- F-15C Eagle – جنگنده برتری هوایی تک سرنشین
- F-15D Eagle – دو نفره، آموزشی
- F-15E Strike Eagle – جنگنده تهاجمی دو سرنشینه و چند منظوره
- F-15SE Silent Eagle – دو سرنشینه، با قابلیت مخفی کاری، محل اسلحه داخلی، در دست توسعه
دارندگان
- نیروی هوایی ایالات متحده
- اسرائيل
- عربستان سعودی
- ژاپن – تولید شده تحت لیسانس صنایع سنگین میتسوبیشی
- کره جنوبی
- سنگاپور
وصله های پیوسته که تهدیدات پیشرفته را خنثی می کند
F-15 Eagle با امتناع از تکیه بر رکورد شکست ناپذیری خود، طی 41 سال گذشته از طریق برنامه بهبود چند فازی (MSIP) در رابینز AFB، جورجیا، پیشرفت های تکنولوژیکی مداومی را تجربه کرده است. برنامه MSIP که در سال 1983 آغاز شد، تضمین می کند که F-15 Eagle همگام با تهدیدات پیشرفته است و به طور مداوم از طعمه ها و رقبای خود بهتر عمل می کند. در طول سال ها، پیشرفت های برنامه MSIP عبارتند از:
- سیستم های جنگ الکترونیک
- موتورها
- سیستم های راداری
- سیستم های کامپیوتر مرکزی
- سیستم های تسلیحاتی
- اقدامات متقابل الکترونیکی
- ساخت بدنه هواپیما
عنصر انسانی
البته موفقیت افسانه ای F-15 Eagle در نبردهای هوا به هوا بدون خلبانانی که با آن پرواز می کنند امکان پذیر نخواهد بود. امتیاز پرواز با F-15 یک ماموریت بسیار مطلوب است که خلبانان نسبتا کمی آن را تجربه خواهند کرد. فرود آمدن در کابین هواپیمای جنگنده عقاب یک فرآیند بسیار رقابتی است که بسیاری از افراد امیدوار را از مسابقه حذف می کند. علاوه بر آموزش پایه خلبانی نیروی هوایی ایالات متحده، خلبانانی که مایل به پرواز با F-15 هستند باید در یک برنامه آموزشی خلبانی یک ساله بدون ترک خدمت شرکت کنند. در طول این دوره آنها هوانوردی و فیزیولوژی هوافضا را با آزمایش های هفتگی برای از بین بردن افراد ضعیف مطالعه می کنند.
علاوه بر مبانی نظری، خلبانان تحت آموزشهای فیزیکی فشرده، از جمله «آموزش سانتریفیوژ با G بالا» قرار میگیرند که نیروهای G اعمال شده بر خلبان در حین پرواز با F-15 و محدودیتهای استقامت خلبان در بوته آزمایشی را شبیهسازی میکند. .
سرهنگ سزار “ریکو” رودریگز، خلبان بازنشسته F-15 با سابقه سه رهگیری موفق، گفت: “این مانند تمرین بدنی برای ماراتن است که یک مدرک لیسانس چهار ساله را در 11 ماه جمع می کند.”
خلبانان نخبه F-15 در مدرسه تسلیحات نیروی هوایی ایالات متحده در پایگاه نیروی هوایی نلیس ثبت نام خواهند کرد، جایی که تقریباً 400 ساعت دوره های تئوری در سطح کارشناسی را دریافت خواهند کرد و در ماموریت های آموزشی رزمی شرکت خواهند کرد. در اینجا خلبانان هنر نبرد، نبرد تن به تن، استراتژی های ماموریت تاکتیکی و نحوه تسلط بر حریم هوایی را یاد می گیرند. پس از فارغ التحصیلی، این خلبانان به خود می بالند که آموزش دیده ترین و با تجربه ترین خلبانان جنگی در جهان هستند و آماده هستند تا واحدهای خود را در میدان جنگ رهبری کنند.
شما اغلب نام خلبان را می بینید که روی بدنه جانبی F-15 Eagle نوشته شده است و درست زیر آن نام رئیس خدمه تعمیر و نگهداری هواپیما را می بینید. دلیل این امر این است که در پشت هر F-15 Eagle، تیمی از خدمه ماهر و متعهد وجود دارد که به طور شبانه روزی برای اطمینان از ایمنی و قابلیت پرواز این هواپیما کار می کنند. برای هر ساعت پرواز، F-15 به 15-20 ساعت تعمیر و نگهداری نیاز دارد. فرماندهان خدمه با تیمی از متخصصان کار می کنند که بدنه هواپیما، سیستم های اویونیک، سیستم های کنترل پرواز، سیستم های پرتاب، موتورها، هیدرولیک، سلاح ها، ارابه فرود و هر جزء دیگری که F-15 Eagle را در هوا، عملیاتی و آماده پرواز نگه می دارد، کار می کنند. ماموریت. نگهداری، سرویس، بازرسی، نگهداری و تعمیر. به لطف فداکاری این مردان و زنان گمنام، هر بار که یک خلبان F-15 وارد کابین خلبان می شود، می تواند مطمئن باشد که هواپیمایش در بهترین شرایط و آماده برای نبرد است.
مشعل را به جلو ببرید
بر اساس موفقیت بی سابقه سکوی F-15 Eagle، جنگنده F-15EX Eagle II بوئینگ قصد دارد مشعل شکست ناپذیری F-15 Eagle اصلی را برای مدت طولانی برای نیروی هوایی ایالات متحده حمل کند. غالب ترین جت جنگنده مدرن جهان، F-15EX مجهز به پیشرفته ترین سیستم های اویونیک و تسلیحات پیشرفته، کنترل های دیجیتال با سیم، سیستم علامت گذاری کلاه مشترک (JHMCS) و سیستم بقای هشدار غیرفعال عقاب است. EPAWSS). جنگنده F-15EX Eagle II به طور رسمی در جولای 2024 وارد خدمت می شود.
هنگامی که F-15 Eagle در سال 1976 وارد پایگاه های نیروی هوایی ایالات متحده شد، حتی بزرگترین حامیان آن نمی توانستند موفقیت قابل توجه و پایدار جدیدترین جنگنده ارتش ایالات متحده را پیش بینی کنند. رکورد شکست ناپذیری F-15 Eagle گواهی بر طراحی و مهندسی بی عیب و نقص، سیستم های جنگ الکترونیک پیشرفته و دائما به روز شده و تسلیحات پیشرفته آن است.
F-15 Eagle با ترکیب سرعت و چابکی باورنکردنی با قدرت ویرانگر، نه تنها برتری هوایی را به ایالات متحده بازگرداند، بلکه غرور نیروی هوایی آمریکا را در دورانی پرتنش و نامشخص بازگرداند.
ویژگی ها و قابلیت های جنگنده F-15 Eagle
- عملکرد اصلی: جنگنده تاکتیکی
- سازنده اصلی: مک دانل داگلاس (نسخه های مدرن تر از بوئینگ که شرکت مک دانل داگلاس را خریداری کرد)
- موتور: 2 موتور پرت اند ویتنی F100-PW-100، 220 یا 229 پس سوز توربوفن
- موتور (مدل های C/D): 23450 پوند برای هر موتور
- طول بالها: 13 متر
- طول: 19.44 متر
- ارتفاع: 5.6 متر
- وزن: 14.4 تن
- حداکثر وزن برخاست: (مدل های C/D) 30844 کیلوگرم
- ظرفیت سوخت: 16420 کیلوگرم (سه مخزن سوخت خارجی اضافی)
- بار: بسته به ماموریت متفاوت است
- سرعت: 3000 کیلومتر در ساعت (کلاس 2 ماخ)
- سقف پرواز: 65000 فوت (19812 متر)
- برد: 5520 کیلومتر برد آزاد با مخزن سوخت تطبیقی و سه مخزن سوخت خارجی
- خدمه: F-15A/C نسخه یک نفره و F-15B/D/E نسخه دو نفره
- تسلیحات: یک اسلحه M-61A1 شش لول 20 میلی متری داخلی با 940 گلوله. 4 موشک AIM-9 Sidewinder و 4 موشک AIM-120 AMRAAM یا 8 موشک AIM-120 AMRAAM نصب شده بر روی نقاط سخت خارجی Mark 82, Mark 84, CBU, GBU Paveway, GBU-28, GBU-31, GBU-39, GBU- 54 LJDAM
- قیمت هر خودرو: 27.9 میلیون دلار برای مدل A/B و 29.9 میلیون دلار برای مدل C/D
- ورود به قابلیت عملیاتی: سپتامبر 1975
- تعداد هواپیما در نیروی هوایی ایالات متحده: 249 هواپیما
[ad_2]