لزوم تبدیل مدرسه به کانون عرضه خدمات و فرصتهای آموزشی توسط دولت چهاردهم
[ad_1]
این کارشناس آموزش و پرورش گفت: وقتی مدرسه خوب باشد، جامعه هم خوب است و کارها طبق برنامه پیش می رود. به مرکزی برای ارائه خدمات و فرصت های آموزشی در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت کشور و حمایت ملت، مجلس و دولت برای رشد، تعالی و پیشرفت کشور.
به گزارش ایسنا، بیکر امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش در طول 45 سال انقلاب اسلامی پذیرای 18 وزیر بود که هر یک از آنها برنامه ها و اهدافی را برای نظام آموزش و پرورش ترسیم کردند، گفت: با توجه به شرایط و شرایط موجود اقدامات مثبت و منفی هر کدام انجام شد. از آنها نیاز به تحلیل و تأمل دارد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجرایی و آموزشی کشور با بیش از 15 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون و 700 هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته است، وظایف و وظایف آن برای کشور حساس و سرنوشت ساز است و افزود: عصر حاضر است. از آنجایی که انقلاب اسلامی همواره با تحولات ساختاری دست و پنجه نرم می کند و شاید این تحولات دستاوردها و نتایج آن را کم اثر و مفید ساخته است.
نبود بودجه کافی و زیرساخت های لازم برای ارائه آموزش موثر
این کارشناس آموزش ادامه داد: هر چند سردرگمی خانواده ها، دانش آموزان و معلمان در خصوص روند برنامه ها، محتوای کتاب های درسی و شیوه تدریس موضوع مهمی است که قابل تحقیق و تحلیل است، اما نکته مهم دیگری است که آموزش را در این زمینه قرار می دهد. گرفتاری ها و نگرانی ها دوچندان شده است، نبود بودجه کافی و زیرساخت های لازم برای آموزش موثر و از همه مهمتر تغییر سکانداران این وزارتخانه، مسائلی مانند استیضاح، استعفا، عزل و بی ثباتی در رهبری. باعث شد که رسالت اصلی این نهاد کنار گذاشته شود و حاشیه ها روشن تر از متن سایه سنگین خود را بر آموزش و پرورش افکند.
امیری با بیان اینکه نظام آموزشی باید جایگاه واقعی خود را در سلسله مراتب اجتماعی و ساختاری کشور داشته باشد تا به یک مطالبه عمومی، ملی تبدیل شود و در اولویت دولت ها قرار گیرد، گفت: به دلیل نبود بودجه و زیرساخت های کافی، نیاز به نیروهای متخصص و مجرب و … منجر به این شد که هیچ یک از وزرای آموزش و پرورش در طول سال های فعالیت نتوانستند 100 درصد برنامه های پیشنهادی خود را که برای اجرای جایگاه وزارت آموزش و پرورش به مجلس ارائه کرده بودند، اجرا کنند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین نهاد دولتی در کشور است که در اقصی نقاط کشور حضور موثر و تاثیرگذاری دارد و همچون شریان حیاتی در سراسر کشور جریان دارد و سنگ بنای توسعه و پیشرفت جامعه است، افزود: اجتماعی و تغییرات و تحولات فرهنگی، اقتصادی و… از آموزش شروع می شود. مدرسه به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت جامعه، قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت کشور است که از طریق آن به تربیت و تامین نیروی لازم جامعه می پردازد و به قول معروف پایه های پیشرفت و توسعه کشور در آن گذاشته شده است
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه شخص اول دولت چهاردهم باید مشخص کند که این نهاد عظیم و سرنوشت ساز چه جایگاه و اولویتی در برنامه ها و برنامه های خود دارد و ادامه داد: رئیس جمهور باید مشخص کند که چه برنامه ای دارد و برای یک بار حل مشکلات آموزش و پرورش برنامه دارد. و برای همه، از جمله بودجه، نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات، زیرساختهای آموزش فناوری و غیره.
امیری با بیان اینکه کار آموزش و پرورش نه سیاست است و نه شوخی، گفت: پرورش فکر و اندیشه مردم برای تأثیرگذاری و تأثیرگذاری در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی مهم است. مسئولیت، مشارکت، همکاری و رفاقت در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، علمی و رعایت حقوق شهروندی، مهارت های ارتباطی، سبک زندگی و بسیاری مسائل دیگر در آموزش و پرورش در ذهن و اندیشه دانش آموزان نهادینه شده و آنان را به این امر وا می دارد. برای بر عهده گرفتن مسئولیت های آینده در جامعه آماده می شود.
هدف نیروهای آموزشی بهبود مدرسه است
وی با بیان اینکه همه نیروهای آموزش و پرورش برای یک هدف متحد شده اند و آن اعتلای مدرسه است، افزود: مدرسه قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است، وقتی مدرسه خوب باشد جامعه هم خوب است و همه چیز خواهد بود. تلاش های رئیس جمهور آینده باید به مرکز خدمات رسانی و فرصت های آموزشی در چارچوب فلسفه آموزشی کشور و نقطه اتکای ملت، مجلس و دولت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور تبدیل شود.
این کارشناس آموزش و پرورش، ایجاد ارتباط، گفتوگو و تعامل مؤثر با فرهنگیان را یکی از راههای ایجاد آرامش و تشویق آنان به مشارکت، همراهی و همکاری در اجرای طرحها و برنامههای دولت دانست و ادامه داد: رئیسجمهور باید بهعنوان مدعی العموم در عدالت عمل کند. باید به حقوق فرهنگیان عمل کرد و در جایی که حقشان ضایع شد سریعا واکنش نشان داده و به دنبال راه حل آن باشند.
امیری مطالبه جدی مردم و فرهنگیان از رئیس جمهور آینده را آموزش عنوان کرد و گفت: مسیر تعالی و پیشرفت جامعه جز با آموزش پویا، مؤثر، کارآمد، مؤثر، مهارت محور و مسئولانه محقق می شود. توسعه و پیشرفت کشور بود، اما آموزش و پرورش نباید در اولویت دولت باشد، رئیس جمهور جدید باید بداند که آموزش و پرورش نیاز به فردی دارد که در این زمینه فنی و متخصص باشد و در کلاس درس بوده و با مسائل و مسائل آشنا باشد. مشکلات برای دانستن اینکه برای حل مشکل آموزش چه باید کرد.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب باید فردی را برای هدایت آموزش و پرورش انتخاب کند که دارای برنامه، برنامه و استراتژی مشخص و اهل عمل باشد، تصریح کرد: درک درست و منطقی از نیازها و مطالبات جامعه یکی است. یکی از اصولی که باعث می شود برنامه ها و استراتژی های یک سیستم به پایان برسد. به همین دلیل است که رئیس جمهور جدید باید درک درست و منطقی از جایگاه و منزلت آموزش و پرورش داشته باشد و آن را رکن اصلی توسعه و پیشرفت اهداف کشور بداند.
آموزش و پرورش و به ویژه معلمان در راس برنامه و توجه رئیس جمهور جدید قرار دارند
این کارشناس آموزش و پرورش، آموزش و پرورش و به ویژه معلمان را باید سرلوحه برنامه ها و توجه رئیس جمهور جدید دانست و ادامه داد: یکی از مهم ترین دغدغه های رئیس جمهور جدید باید حل مشکلات اقتصادی، معیشتی و رفاهی معلمان باشد. .
امیری با بیان اینکه طراحی الگوی ویژه جذب، استخدام و نگهداری نیروی انسانی در آموزش و پرورش یک ضرورت مهم و اساسی است، گفت: نیروهایی که وارد آموزش و پرورش می شوند باید از هر نظر بالاتر از سایر نیروها در سایر دستگاه ها باشند. از آنجایی که آنها بر سرنوشت یک ملت و جامعه حکومت می کنند، نمی توان کسی را به عنوان معلم پذیرفت، باید بر اساس دستورالعمل خاصی برای آموزش و پرورش منصوب شوند.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش باید تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تربیت و جذب شود، افزود: وظیفه این دانشگاه ها تربیت نیروی انسانی متخصص با صلاحیت حرفه ای تدریس است. دانشگاه های کشور در حال آماده سازی نیروهای متخصص لازم برای آموزش هستند.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین و جذب نیروهای آموزش و پرورش که موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور هستند، تنها در اختیار آموزش و پرورش نیست، ادامه داد: این دستگاه تربیت کننده نیروهای لازم برای آینده و آینده کشور است. سرنوشت آینده کشور تا حد زیادی به آن بستگی دارد، باید از ورود نیروهای فرودست خارج از قوانین و مقررات آموزشی جلوگیری شود.
امیری با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش یکی از نهادهای اجتماعی و فرهنگی است که به تناسب جامعیت تصمیمات خود در آموزش و پرورش کشور، تشکیل و تداوم فعالیت خود، از حمایت مردمی برخوردار بوده، نقش آفرینی کرد. توسعه و شکل گیری فرهنگ. این شورا و کمیته های آن با سابقه بیش از صد ساله خود به عنوان یک اتاق فکر آموزشی همواره گام های اساسی در راستای آموزش و پرورش کشور برداشته اند.
وی تصریح کرد: شورای عالی به عنوان نهاد تعیین خط مشی در حوزه آموزش عمومی و متوسطه کشور، تعیین سیاست های آموزشی، تصویب برنامه های درسی و آموزشی، تصویب آیین نامه های آموزشی، انضباطی، اجرایی مدارس و. بسترهای قانونی برای اجرای سیاست ها و در نهایت این امر موجب تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش می شود. که خارج از تصور است، مانند استفاده از برخی نیروها که صلاحیت، تخصص و صلاحیت حرفه ای لازم برای تدریس را ندارند، اما آموزش و پرورش را مجبور به استخدام و به کارگیری می کنند.
این کارشناس آموزش و پرورش گفت: هیچ یک از آیین نامه های آموزش و پرورش کشور که مربوط به وظایف شورای عالی آموزش و پرورش است تا تصویب شورا به رسمیت شناخته نمی شود و مصوبات شورا در حدود اختیارات قانونی آن برای دستگاه های ذیربط است. معتبر است و «بررسی طرح ها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح به شورای اسلامی شهر» از مهمترین وظایف این شورا است.
امیری با بیان اینکه رئیس جمهور آینده به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش نباید اجازه دهد قانون آموزش و پرورش بدون کارشناسی و نظر این شورا تصویب شود که بعداً مشکلات اقتصادی زیادی برای او به همراه خواهد داشت، گفت: وقتی وجود داشته باشد. اتاقی که در آن مشکلات آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته و راه حل های مناسبی برای آن ارائه می شود، چرا باید در جای دیگری مشکلات و معضلات آموزش و پرورش حل شود، سالیان متمادی است که آموزش و پرورش از کمبود بودجه و نیروهای متعهد، کارآمد و موثر رنج می برد. مسئله بودجه، برده شده و مانند زخمی است که درمان نشده است که مرهمی که به آن زده نشود، التیام نمییابد. همچنین برای خروج آموزش و پرورش از وضعیت موجود باید یکبار برای همیشه موضوع بودجه حل شود تا هر سال با کسری بودجه مواجه نشود.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین نیازمند همکاری مجموعه ای از دستگاه ها با آموزش و پرورش بود تا تحولی اساسی در آن ایجاد شود، افزود: رئیس جمهور باید آنها را به کمک و همکاری با آموزش و پرورش بر اساس این سند تشویق کند. آموزش و پرورش به تنهایی قادر به مدیریت این نظام گسترده و طولانی نیست، باید دستگاه ها و نهادهای دیگر به کمک آن بیایند. در کشورهای دیگر، سیستم ها، سازمان ها و شهرداری ها بخشی دائمی از آموزش و پرورش هستند که برای رفع نیازهای او تلاش می کنند.
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه اکثر رای دهندگان کشور به عنوان معلم، سرپرست، کارمند و غیره در این نهاد عظیم مشغول به کار هستند یا والدین دانش آموزان به نوعی با آن در ارتباط هستند، گفت: باید احساس کنند رای آنها چه تاثیری دارد. بر نظام آموزشی کشور داشته باشند تا بتوانند در روز انتخابات ریاست جمهوری دین خود را به بهترین نحو ادا کنند و سطح آموزش کشور را ارتقا دهند. اگر دغدغه اصلی در برنامه آموزشی یک کاندیدای ریاست جمهوری است، بدانید که این فرد نگران توسعه، پیشرفت و اعتلای کشور است و می توانید به او اعتماد کنید و به او تکیه کنید.
انتهای پیام
[ad_2]