فناوری جدید چینیها شارژ خودرو برقی در 10دقیقه را ممکن میسازد
[ad_1]
غول های باتری چینی از جمله BYD و CATL در حال توسعه باتری لیتیوم-آهن-فسفات فوق سریع هستند که از نظر تئوری فقط در 10 دقیقه شارژ می شود.
آینده خودروهای الکتریکی به شارژ فوق سریع باتری بستگی دارد
شارژ باتری خودروهای برقی همواره یکی از معایب آن ها نسبت به خودروهای بنزینی بوده که به راحتی و در مدت زمان کوتاهی می توانند در جایگاه سوخت گیری کنند. اگرچه بهینه سازی های مختلفی در این زمینه انجام شده و رانندگان با انتخاب مسیرهای مناسب می توانند شارژ بیشتری را تجربه کنند. اما به نظر می رسد به زودی ریشه این مشکل را ببینیم. دو شرکت چینی، BYD و CATL، در حال توسعه باتری هستند که می تواند از شارژ فوق سریع استفاده کند و تنها در 10 دقیقه شارژ شود.
فناوری باتری در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است و به طور مداوم در حال بهبود است. توسعه دو شرکت چینی ذکر شده یکی از آخرین پیشرفت های این صنعت است و به دلیل نیاز شدید، احتمالا می تواند خیلی سریع به خودروهای برقی راه پیدا کند. باتری های لیتیوم-آهن-فسفات با پشتیبانی از شارژ فوق سریع نه تنها می توانند سرعت شارژ و کارایی خودروهای الکتریکی را بهبود بخشند، بلکه می توانند طیف جدیدی از خریداران را به سمت این محصولات جذب کنند.
باتری های جدید BYD Blade 2.0 و CATL Qilin 2.0 از سرعت شارژ 6C استفاده می کنند و بنابراین می توانند از شارژ فوق سریع بهره مند شوند. در این حالت جریانی که برای شارژ مجدد به باتری داده می شود 6 برابر بیشتر از جریان خود باتری است. به عنوان مثال یک باتری 100 آمپر ساعتی با جریان 600 آمپر ساعت شارژ می شود. اما بهرهمندی از مزایای فناوری مذکور با موانعی مواجه است که مهمترین آنها بهبود زیرساخت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی است. اگر زیرساخت های موجود تقویت نشود؛ استفاده از چنین باتری هایی تاثیر محسوسی نخواهد داشت و نمی توانید از حداکثر سرعت شارژ آنها استفاده کنید.
نباید فراموش کنیم که باتری ها معمولاً نمی توانند حداکثر سرعت شارژ خود را در طول دوره شارژ حفظ کنند و شرکت ها معمولاً از ترفندهای تبلیغاتی برای ضعیف کردن این پوشش استفاده می کنند. به عنوان مثال، باتری هایی که از جریان 5C استفاده می کنند می توانند ظرف 11.5 دقیقه به 10 تا 80 درصد ظرفیت برسند. اما سپس با کاهش قابل توجهی در سرعت بارگذاری مواجه می شوند.
اگرچه جزئیات دقیق باتری های جدید BYD و CATL منتشر نشده است. ولی گزارش ها آنها بیان می کنند که شارژرهای سریع فعلی موجود در ایستگاه ها می توانند حداکثر 4 برابر جریان شارژ را ارائه دهند. این مقدار برابر با 480 کیلو وات یا حداکثر جریان 615 آمپر است. دستیابی به سرعت شارژ بالاتر نیازمند افزایش ولتاژ یا آمپر است که به منابع مالی هنگفتی نیاز دارد. البته، چین در حال بهبود ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی با سرعت بالا است. به این ترتیب، امسال هواوی اولین ایستگاه 600 کیلوواتی را در کشور معرفی کرد و شرکت مگا قصد دارد 5000 ایستگاه شارژ 5C را برای مینی ون های خود راه اندازی کند که می تواند مسافتی حدود 500 کیلومتر را با شارژ 10 دقیقه ای طی کند.
برای مقایسه باید به این موضوع اشاره کنیم تسلا حداکثر توان خروجی 250 کیلووات را در ایستگاه های V3 خود در ایالات متحده ارائه می دهد. البته شرکت های دیگری مانند Electrify America نیز 350 کیلووات برق ارائه کرده اند. همچنین ایستگاه شارژ گراویتی هاب در نیویورک حداکثر توان 500 کیلووات را برای هر خودرو فراهم کرده است. اکنون به نظر می رسد نه تنها رقابت برای تولید باتری های پیشرفته تر و خودروهای کارآمدتر بین شرق و غرب آغاز شده است. اما این رقابت به توسعه ایستگاه های شارژ نیز کشیده شده است.
[ad_2]