8

جذب مشتری عرب، بررسی 0 تا 100 انواع روش ها + نکات مهم دی‌ام برد

[ad_1]

کشورهای عربی خاورمیانه نزدیک به 250 میلیون نفر جمعیت دارند و یکی از قطب های اقتصادی جهان هستند. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها علاقه مند به حضور فعال در این کشورها هستند. اما برای حضور در این کشورها و جذب مشتریان عرب باید با استراتژی های بازاریابی در کشورهای عربی آشنا باشید. در این مقاله در مورد نکات بازاریابی در کشورهای عربی و تبلیغات در این کشورها صحبت می کنیم.

برای جذب مشتری عرب چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

اگر می خواهید وارد بازارهای مختلف کشورهای عربی شوید، باید نکاتی را در مورد مردم آن کشورها و آداب و رسوم آنها بدانید. همچنین باید درباره راه حل هایی که می توانید با آنها تعامل داشته باشید، اطلاعات بیشتری کسب کنید. در ادامه این عناصر را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

1. جمعیت شناسی کشورهای عربی از نظر ادزینو

بیش از نیمی از جمعیت کشورهای عربی را افراد زیر 30 سال تشکیل می دهند. این نسل جوان به طور فزاینده ای از اینترنت و رسانه های اجتماعی استفاده می کند. در دنیای تبلیغات افراد زیر 30 سال به عنوان مخاطب فعال شناخته می شوند. در نتیجه اگر قصد نفوذ در کشورهای عربی را دارید، باید به سراغ نسل جوان و افراد زیر 30 سال بروید.
نکته دیگری که از بند بالا قابل درک است این است که برای ورود به بازارهای عربی بهتر است محصولات یا خدماتی را انتخاب کنید که مورد علاقه جوانان است.

2. میزان نفوذ اینترنت و شبکه های اجتماعی در کشورهای عربی

یکی از راه های مطمئن برای جذب مشتریان عرب حضور در شبکه های اجتماعی است. برای درک قدرت نفوذ اینترنت در کشورهای عرب زبان، گزارش زیر را از سایت شوبا بخوانید:
99 درصد از جمعیت امارات متحده عربی و 68 درصد از جمعیت عربستان سعودی عضو شبکه های اجتماعی هستند. عربستان سعودی بیشترین رشد سالانه کاربران شبکه های اجتماعی را دارد که بین سال های 2017 تا 2018 حدود 32 درصد است. بررسی ها همچنین نشان می دهد که استفاده از شبکه های اجتماعی در ترکیه 63 درصد، در مصر 40 درصد و در مراکش 47 درصد است.

3. قدرت خرید مردم در کشورهای عربی

قدرت خرید عرب زبانان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. برای اینکه مقایسه درستی از درآمد افراد داشته باشیم، اعداد زیر را از آخرین گزارش بانک جهانی استخراج کرده ایم. در این گزارش درآمد سرانه در کشورهای عربی ذکر شده است:
درآمد سرانه کشورهای عربی به دلار
قطر 82 هزار دلار
امارات 51 هزار دلار
عربستان سعودی 32 هزار دلار
کویت 32 هزار دلار
بحرین 28 هزار دلار
عمان 21 هزار دلار
عراق 6 هزار دلار
لیبی 6 هزار دلار
الجزایر 5 هزار دلار
جردن 5 هزار دلار
مراکش 4 هزار دلار
مصر 4 هزار دلار

با توجه به اطلاعات جدول فوق می توان نتیجه گرفت که برای جذب مشتریان عرب بهتر است بر روی کشورهای قطر، امارات، عربستان سعودی، کویت، بحرین و عمان تمرکز کنیم. زیرا درآمد سرانه این کشورها با ۶ کشور بعدی تفاوت شگفت انگیزی دارد. برای اینکه مقایسه درست تری برای میزان سرانه هر کشور داشته باشیم، به این نکته اشاره کنیم که درآمد سرانه در ایران 5 هزار دلار است. این یعنی حدود یک چهارم عمان و حتی کمتر از عراق و لیبی.

4. فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای عربی

فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای عربی ارتباط تنگاتنگی با مذهب دارد. این کشورها از طریق مذهب اشتراکات زیادی دارند. از سوی دیگر هنوز می توان ردپایی از برخی روابط قبیله ای بین مردم کشورهای عربی را مشاهده کرد. اینها مهمترین نکاتی است که باید در بحث فرهنگ به آن توجه کرد.
البته در سال های اخیر جمعیت جوان کشورهای عربی باعث تغییرات چشمگیری در فرهنگ این کشورها شده است. به عنوان مثال، تا چند سال پیش محدودیت های زیادی برای رانندگی زنان در عربستان سعودی وجود داشت. یا قوانین سختگیرانه ای برای آزادی زنان وضع شد. چیزهایی که این روزها بسیار نادر هستند. این تغییرات باعث شده است که شرکت های بین المللی و اروپایی ها علاقه زیادی به ورود به منطقه خلیج فارس نشان دهند. واقعیتی که اگرچه باعث رونق بازار کشورهای عربی شد، اما رقابت را نیز دشوار کرد.
تبلیغات برای جذب مشتری عرب

1. تبلیغات در شبکه های اجتماعی

ما حضور کشورهای عربی را در شبکه های اجتماعی افزایش داده ایم. با این حساب می توان گفت که شبکه های اجتماعی باید قطب اصلی تبلیغات برای جذب مشتریان عرب باشد.
اگر در کشورهای عربی به اینفلوئنسرها دسترسی ندارید، می توانید به روش های دیگر در کشورهای عربی تبلیغ کنید. به عنوان مثال، فیس بوک، اینستاگرام و توییتر خدمات تبلیغاتی مستقلی ارائه می دهند. به این ترتیب می توانید تبلیغات خود را برای جذب مشتری بدون واسطه منتشر کنید. مزیت این سبک از تبلیغات دسترسی به پنل تبلیغاتی این پلتفرم هاست. شما می توانید تمام داده های کمپین و آمار تجزیه و تحلیل مربوطه را در این پنل ها مشاهده کنید.

2. تبلیغات صفحه نتایج گوگل

اگر وب سایت دارید و به دنبال مشتری برای محصول یا خدمات خاصی هستید، بهترین راه حل برای شما مراجعه به گوگل ادز است. در تبلیغات گوگل ادز می توانید به صورت دستی مکان تبلیغات را انتخاب کنید. به عنوان مثال، مکان انتخابی شما می تواند امارات متحده عربی یا عربستان سعودی باشد.

نکته دیگر اینکه اساس تبلیغات گوگل ادز کلمات کلیدی است. در نتیجه، برای تبلیغ در گوگل ادز، باید ببینید اگر مردم کشورهای عربی به دنبال محصول یا خدمات شما هستند، از چه عباراتی در جستجوی خود استفاده می کنند. سپس همان عبارات را انتخاب کنید، حساب Google Ads خود را تکمیل کنید و یک کمپین تبلیغاتی برای آنها ببندید. اگر در تحقیق کلمات کلیدی و اجرای تبلیغات گوگل ادز به تجربه نیاز ندارید، نگران نباشید. می توانید مدیریت اکانت گوگل ادز خود را به کارشناسان Adzino بسپارید.

3. راه اندازی بنرهای تبلیغاتی در کشورهای عربی

اگرچه تبلیغات آنلاین در کشورهای عربی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اما نباید از بنرها غافل شد. البته می توانید بیلبوردهای دیجیتال را در کشورهای عربی اجاره کنید. بیلبوردهایی که می توانند ویدیو و انیمیشن های تبلیغاتی را نمایش دهند و اثربخشی تبلیغات بنری را افزایش دهند.

4. روی یک تبلیغ در کشورهای عربی کلیک کنید

استراتژی بعدی برای جذب مشتریان عرب، انتخاب تبلیغات کلیکی است. احتمالا این سبک تبلیغات را در ایران با نام های یکتانت و تپسل می شناسید. در کشورهای عربی پلتفرم های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. به عنوان مثال، در امارات می توانید از پلتفرم های Taboola و Criteo استفاده کنید.
اما اگر به دنبال یک پلتفرم همه کاره تر برای تبلیغات کلیکی هستید، توصیه می کنیم از تبلیغات بنری گوگل ادوردز استفاده کنید. گوگل با بیش از 35 میلیون سایت و اپلیکیشن در زمینه تبلیغات کلیکی کار می کند. این سایت ها و اپلیکیشن ها شبکه نمایش گوگل نامیده می شوند.

5. آگهی درخواست در کشورهای عربی

به گفته ادزینو:
این تبلیغات معمولاً در سرویس‌هایی مانند Google Play و App Store ظاهر می‌شوند. البته امکان تبلیغات در داخل اپلیکیشن های نصب شده نیز وجود دارد. خوشبختانه تبلیغات گوگل پلی یکی دیگر از سرویس های تبلیغاتی گوگل ادز است. اگر قصد دارید این سبک از تبلیغات را انتخاب کنید، می توانید کمپین خود را مستقیماً از طریق تبلیغات گوگل راه اندازی کنید.
حرف آخر
جذب مشتری عرب و حضور در بازار کشورهای عربی سختی ها و پیچیدگی های خاصی دارد. قبل از رفتن به بازارهای عربی، باید جنسیت مخاطبان این کشورها را بدانید. همچنین باید با ابزارها و بسترهای تبلیغاتی این کشورها آشنا باشید. با دانستن این موارد می توانید از تبلیغات در کشورهای عربی بیشتر آگاه شوید و ریسک کار در این بازارها را کاهش دهید. اگر سوال دیگری در مورد بازاریابی در کشورهای عربی دارید، در نظرات به آنها پاسخ خواهیم داد.

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا