«بحران» دیسی از کجا سرچشمه میگیرد؟
[ad_1]
وقتی به DC فکر می کنید اولین کلمه ای که به ذهنتان خطور می کند چیست؟ عمل؟ یک ماجراجویی؟ ابرقهرمانان؟ ارثیه؟ همه اینها درست به نظر می رسد، اما شاید یکی از معروف ترین کلمات مرتبط با دی سی «بحران» باشد.
برای کسانی که آشنایی ندارند، این کلمه می تواند دراماتیک یا حتی ترسناک باشد، اما مورد این کلمه نه مفهومی منفی است و نه تفسیری از وضعیت شرکت. در واقع، مسئله بحران به عنوان یک مفهوم روایی; مفهومی که تاریخ DC را بارها و بارها شکل داده است. اما چگونه Crisis به بخش بزرگ و مهمی از دنیای DC تبدیل شد؟
مانند بسیاری از بهترین ایده های تاریخ دی سی، مفهوم “بحران” توسط گاردنر فاکس افسانه ای معرفی شد. پس از خلق دو زمین مختلف DC توسط Carmine Infantino در The Flash #123 و The Flash of Two Worlds دو سال قبل، گاردنر، به سرپرستی جولیوس شوارتز، دو تا از معروف ترین ساخته های خود را در سال 1963 گرد هم آورد. در شماره های 21 و 22 قدیمی. و کمیک های جدید Justice League of America گرد هم آمدند تا با همتایان خود در زمین، یعنی انجمن عدالت آمریکا، در داستان Crisis on Earth-One متحد شوند تا کلمه افسانه ای دی سی را در کانون توجه قرار دهند.
ترکیب های محبوب عصر طلایی/عصر نقره ای از هم پاشیدند و تیم های چندجهانی به فاکس اجازه دادند تا خوانندگان دهه 60 را با آثار دهه 40 خود آشنا کند. کراس اوور بین نسلی که وجود نداشت اینگونه متولد شد!
این مفهوم به قدری محبوب بود که به زودی به یک سنت سالانه برای فاکس و مایک سکوفسکی در صفحات کمیک لیگ عدالت آمریکا تبدیل شد. Earth-Three and the Crime Syndicate در شماره های 29 و 30 سال 1964 فاش شد. رویداد 1965 در شماره های 37 و 38 رخ داد و Earth-A را معرفی کرد. یکی دیگر از حقیقت زشت کمتر از مرحله سه قانع کننده بود تا اینکه فاکس در سال 1966 با کراس اوور Crisis که توجه را به دو موقعیت برتر در شماره 46 و 47 معطوف کرد، به اصول اولیه بازگشت.
سکوفسکی این سنت را برای یک سال دیگر ادامه داد و در سال 1967 روی شماره 55 و 56 کار کرد، قبل از اینکه گاردنر در سال 1968 با دیک دیلینی همکاری کرد تا بر روی آخرین کمیک خود، لیگ عدالت آمریکا، که در شماره های 64 و 65 ظاهر شد، کار کند. دیلن به کار خود ادامه داد. درباره بحران با دنی اونیل جوان در سالهای 1969 و 1970 و شمارههای 73، 74، 82 و 83. در سال 1971 مایک فردریک به شمارههای 91 و 92 لیگ عدالت آمریکا پیوست تا داستان دعوای سالومون گراندی با دیک دلانی را بیان کند. .
مدرنسازی دیسی سنت تجربی بحران را که تقریباً یک دهه در آن زمان ادامه داشت و به زمین بازی برخی از سازندگان افسانهای آینده دنیای کمیک تبدیل شده بود، متوقف نکرد. پس از آن که اونیل مجموعه بتمن را متحول کرد، استعداد جدید دیگری به قطار پیوست.
لن وین اولین کسی بود که قالب انتشار دو شماره ای فاکس را تغییر داد و در سال 1972 به همراه دیلون داستانی در سه شماره از شماره 100 تا 102 کمیک لیگ عدالت آمریکا منتشر کرد. در اینجا بود که این فرصت برای وین به وجود آمد تا هفت سرباز فراموش شده پیروزی، تیمی از دوران طلایی دی سی را احیا کند. این دو هنرمند Earth-X و Freedom Fighters را در سال 1973 و شماره های 107 و 108 ساختند. با این حال، در سال 1974 و شماره 113 کمیک Justice League of America، مقیاس اثر به تنها یک شماره در حال چاپ از DC Crisis کاهش یافت. .
همه چیز در سال 1975 تغییری شگفتانگیز داشت و در شمارههای 123 و 124 دیلن دوباره با کری بتز و الیوت سی. بتز و مگین در یک رویداد بحرانی شرکت کردند. Earth-Prime (در اصل “زمین ما”) به دو زمین قهرمان دیگر می پیوندد و همه چیز در کمیک های دهه 70 عجیب می شود. ایده مشابهی چندین بار در تاریخ دی سی تکرار شده است که معروف ترین آن اجرای Man Animal Man اثر گرانت موریسون است.
یک سال بعد، ای. نلسون بریدول و مارتین پاسکو به دیلین پیوستند تا بر روی داستان بحران در زمین-S با تمرکز بر Shazam در شمارههای 135-137 سال 1976 کار کنند. در سال 1977، پل لویتز به پاسکو و دلین پیوست تا لژیون فوقالعاده آیندهنگر را کشف کند. -قهرمانان در لیگ عدالت آمریکا شماره 147 و 148.
اگر نام استعدادها برای شما کافی نبود، در پایان دهه گری کانوی و دیلن اولین بحران خود را در سال 1978 و شماره های 159 و 160 تولید کردند. این زوج در شماره های 171 و 172 در سال 1979 روی یک راز قتل کار کردند. بحران هویت را برای دهه های آینده آغاز می کند. سپس در سال 1980 و شماره های 183 تا 185 کمیک Justice League of America به دنیای چهارم رفتند.
جورج پرز که زمینه را برای بحرانهای مهمتر پیش رو فراهم کرد، در سال 1981 برای شمارههای 195-197 به کانوی پیوست. سپس، در سال 1982، کانوی با یک داستان پنج شمارهای Crisis on Earth-Prime که نه تنها در Justice League of America، شمارههای 207-209، بلکه در All-Star Squadron، شمارههای 14 و 15، ظاهر شد، قالب استاندارد معمولی را زیر و رو کرد. هم اتفاق افتاد. این روزها اتفاقی که در کمیک های مختلف رخ می دهد یک اتفاق عادی است، اما در دهه 80 بسیار نادر تلقی می شد.
کانوی و روی توماس برای یک سال دیگر در داستان بحران، این بار ساده تر، در شماره های 219 و 220 در کنار چاک پاتون با یکدیگر همکاری کردند. در سال 1984، کورت بازی جوان با آلن کوپربرگ برای همکاری نهایی این دو در لیگ عدالت آمریکا شماره 231 و 232 همکاری کرد. اتفاقی که بعدا افتاد دنیای کمیک را برای همیشه تغییر داد.
تا به حال، مفهوم Crisis مانند چندجهانی در حال گسترش به نظر می رسید، رویدادی سالانه برای معرفی مجدد شخصیت های محبوب گذشته و ایجاد شخصیت های جدید برای آینده. با این حال، سال 1985 معنای Crisis در دنیای DC را برای همیشه تغییر داد. همه چیز در ژانویه با Crisis on Infinite Earths شماره 1 توسط Marv Wolfman و George Perez آغاز شد. این داستان نویسان به دنبال معکوس کردن ایده اصلی هستند و با یک بحران، چندجهانی گسترده DC را در یک جهان خطی متراکم می کنند، برخلاف هدف اصلی فاکس.
وقتی این مینی سریال یک ساله داستانی پیچیده و احساسی را به نمایش گذاشت که همه چیز را تغییر داد، لیگ عدالت این فرصت را پیدا کرد تا کاری فراتر از بحران های سالانه انجام دهد. این بار در نوزدهمین نسخه Infinity Inc. روی، دن توماس و تاد مک فارلین تازه وارد، بحران به اوج خود رسیده است. این داستان با داستانی به نام بحران نهایی توسط کانوی و جو استاتون در لیگ عدالت آمریکا شماره 244 گره خورده است. با نزدیک شدن به پایان این سال متحول کننده، شماره 12 Crisis on Infinite Earths در دسامبر منتشر شد و با شروع رسمی دوران پس از بحران DC، تداوم کلاسیک DC کنار گذاشته شد.
اگر با دنیای DC آشنایی دارید، می دانید که این پایان Legacy of Crisis در دنیای DC نیست. در واقع، کلمه بحران هنوز برای DC زنده است و گاهی اوقات با رویدادهای متقاطع همراه است. اما سپس سنت سالانه لیگ عدالت برای ملاقات با شرکای موازی خود پایان یافت.
این داستانهای قدیمی ماجراهای سرگرمکنندهای بودند که لزوماً چشمانداز انتشارات را تغییر ندادند، اما خوانندگان را درگیر و علاقهمند به روایتهای چندجهانی نگه داشتند و مفاهیم لیگ عدالت آمریکا را گسترش دادند. البته بدون آنها، بحران متحول کننده در زمین های بی نهایت، یکی از برجسته ترین نقاط عطف در انتشارات دی سی و در واقع کل صنعت کتاب های مصور، احتمالا هرگز اتفاق نمی افتاد.
[ad_2]