13

امواج کوهساری عامل مهمی در سقوط بالگرد رئیس جمهور نبود

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیمبیانیه انجمن هواشناسی کشور در خصوص انتساب امواج کوهستانی به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور به شرح زیر است.

به منظور تنویر افکار عمومی در خصوص شرایط لازم و نحوه تشکیل امواج کوهستانی و نقش احتمالی آنها در سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور فوت شده ایران که اخیراً توسط برخی کارشناسان در رسانه ها مطرح شده است، توضیحات زیر در مورد تشکیل کوه امواجی که به آنها امواج لی یا امواج باد ایستاده نیز می گویند، شرایط خاصی در جو لازم است.

1- باد: باد نسبتاً قوی و پیوسته ای که به سمت کوه ها یا موانع زمینی جریان دارد. تعیین حداقل سرعت باد برای ایجاد امواج کوهستانی خطرناک برای هلیکوپتر دشوار است زیرا به عوامل زیادی از جمله نوع هلیکوپتر، تجربه خلبان، شرایط آب و هوایی خاص و ویژگی های کوه بستگی دارد.

با این حال، امواج کوه به طور کلی می تواند برای هلیکوپتر خطرناک باشد، زمانی که سرعت باد به 20 تا 30 گره یا بیشتر (22 تا 33 مایل در ساعت) برسد.

2- شکل مانع: جهت باد باید عمود بر جهت کوه باشد یا با زاویه کمی به آن برخورد کند. شیب های تندتر باعث می شود که موانع به راحتی امواج ایجاد کنند.

3- پایداری جوی : پایداری عمودی توده هوا، به این معنی که لایه های هوا به طور ناگهانی با ارتفاع مخلوط نمی شوند، مانند وارونگی دما، به حفظ امواج در هنگام عبور از یک مانع کوهستانی کمک می کند.

4- رطوبت: رطوبت کم مطلوب تر است زیرا ابر و بارش می تواند امواج را مختل کند.

عوامل دیگری مانند ساختار عمودی دما و فشار اتمسفر نیز می توانند تأثیرگذار باشند. اگر همه این شرایط وجود داشته باشد، امواج کوه می توانند در ارتفاعات مختلف بالای کوه یا مانع ایجاد شوند و ناهمواری و تلاطمی ایجاد کنند که می تواند برای عملیات هوانوردی، به ویژه هنگام پرواز در سطوح پایین جو خطرناک باشد.

در حادثه هلیکوپتر ریاست جمهوری در 30 می 1403، بررسی میدان باد در سطوح پایینی ارتفاع پرواز هلیکوپتر نشان داد که در ارتفاع 850 میلی بار (حدود 1500 متر از سطح دریا) سرعت باد در هر دو زمان بسیار کم بوده است. تصادف و در ساعات قبل سرعت باد در آن سطح زیر 10 گره (5 متر در ثانیه) بود.

همچنین بررسی میدان باد در سطح 700 میلی‌بار (حدود 3 کیلومتر از سطح دریا) با استفاده از داده‌های تحلیل مجدد نشان می‌دهد که سرعت باد در این سطح در زاویه نسبت به توپوگرافی منطقه برای تشکیل امواج کوهستانی مناسب نیست. و سرعت باد در حد 20 گره و کمتر است.

از سوی دیگر، داده‌های رادیوسوند ایستگاه فرودگاه تبریز در ساعت 12:00 به وقت گرینویچ (نزدیک‌ترین زمان از داده‌های رصد اتمسفر فوقانی تا زمان وقوع حادثه) سرعت باد در محدوده 15 تا 20 گره و داده‌های پروفایل جوی را ثبت کردند. شرایط پایدار را نشان نمی دهند. (شرط لازم برای تشکیل امواج کوهستانی)

بنابراین بر اساس داده های تحلیل مجدد و داده های رصدی در زمان وقوع حادثه و ساعات قبل و بعد از حادثه، به دلیل نبود شرایط لازم، احتمال تشکیل امواج کوهستانی با شدتی وجود دارد که باعث سقوط هلیکوپتر شود. برخلاف نظراتی که اخیراً در برخی رسانه ها از پایگاه I منتشر شده است، مبنای علمی محکمی ندارد و امواج کوهستانی را نمی توان عامل مهمی در این حادثه دانست.

بر اساس شواهد رصدی، وجود مه نیز حاکی از عدم وزش باد شدید و تلاطم در پایین جو و نزدیک سطح زمین است که نشانه دیگری از نبود باد، تلاطم و امواج کوهستانی است.

انتهای پیام

[ad_2]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا