آغاز واردات گسترده خودروهای برقی بدون مهیا بودن زیرساختها!/ واردات خودرو برقی، دولت را سربلند میکند؟
[ad_1]
اقتصاد 24- واردات گسترده خودروهای برقی و اعلام زمان ثبت نام برای تهیه آنها آخرین خبر صنعت خودرو در ایران است. سامانه جدید تحویل خودروهای برقی وارداتی راه اندازی شد و متقاضیان توانستند در سامانه جدید ثبت نام کنند.
بر اساس این خبر متقاضیان برای ثبت نام باید مبلغ یک میلیارد ریال را مسدود و سپس مراحل ثبت نام را ادامه می دادند. این خبر بار دیگر توجه را به خودروهای برقی در کشور و همچنین پلتفرم های مورد نیاز برای استفاده از آنها معطوف کرد. این در حالی است که هنوز جایگاه شارژ خودرو در کشور وجود ندارد و مشخص نیست خریداران چگونه قرار است سوخت خودروهای خود را تامین کنند، مهم ترین موضوعی که برای تصمیم دولت برای واردات و فروش خودروهای برقی به آن اشاره شد.
آیا پلت فرم ماشین الکتریکی لازم آماده است؟
ابوالفضل خلخالی کارشناس حوزه خودرو در گفتگو با اقتصاد 24 به تشریح دلایل لزوم روی آوردن ایران به استفاده از خودروهای برقی پرداخت و گفت: با توجه به بحران مصرف سوخت و عدم تعادل انرژی در کشور، راهی جز توسعه استفاده از خودروهای برقی و جایگزینی آنها با خودروهای بنزینی وجود ندارد. حالا این برقیسازی فرقی نمیکند که شامل برقیسازی کامل خودروها باشد یا واردات و تولید خودروهای هیبریدی مانند برقی-هیدروژنی یا غیره. این تغییرات باید به زودی انجام شود و به سمت گسترش استفاده از خودروهای برقی در کشور حرکت کرد.
وی ادامه داد: در خصوص زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی شبهات زیادی وجود دارد که باید بررسی شود. اول اینکه شبکه برق کشور ما گسترده و ملی است و از نظر توزیع برق در نقاط مختلف ایران وضعیت خوبی داریم. اگر بخواهیم به سراغ خودروهای هیبریدی برویم یا استفاده از سوخت CNG را برای خودروها توسعه دهیم، باید زیرساخت های عمومی را برای آن فراهم کنیم، اما برای خودروهای برقی مشکل بزرگی نداریم. با کمی مدیریت و ساماندهی سکوها و ایستگاه های شارژ می توان به مشکل شارژ خودروهای برقی در آینده نزدیک پاسخ داد.
امکان برق رسانی به خودرو وجود دارد
این کارشناس خودرو در ادامه سخنان خود به مصرف خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: برخی فکر می کنند برای خودروهای برقی باید سوخت زیادی مصرف کنیم در حالی که شاید اینطور نباشد. یک نیروگاه با ظرفیت 60 کیلووات برای تامین انرژی یک خودرو کافی است. این رقم برای اتوبوس به 300 کیلووات می رسد. اگر بخواهیم این رقم را با کل مصرف امروز مقایسه کنیم باید بگوییم میزان استفاده روزانه از کولر در 10 منزل مسکونی برابر با این اعداد است. بنابراین نیازی به اغراق در مورد ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی نیست.
بیشتر بخوانید: پشت صحنه انصراف شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای برقی/ آیا بازار آزاد قیمت را تعیین می کند؟
وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که می توان برای تامین نیاز الکتریکی خودروها و ایجاد زیرساخت های استفاده از این خودروها با سرعت بالا استفاده کرد، ایجاد ایستگاه های برقی است که در شب شارژ می شوند و در زمان پیک مصرف انرژی فعالیت محدودی دارند. راه حل بعدی این است که خود ایستگاه های شارژ خودرو به تجهیزاتی برای تامین و تولید برق از طریق انرژی پاک مجهز شوند. به عنوان مثال، ایستگاه ها دارای پنل های خورشیدی هستند و در نتیجه بخش زیادی از برق مورد نیاز خود را تولید می کنند. در چنین شرایطی نیازی به سوخت های فسیلی یا افزایش تولید برق دولتی نخواهد بود.
خلخالی در پایان خاطرنشان کرد: تامین زیرساخت های برق برای شارژ خودرو در ایران بسیار سریع انجام می شود و برخی از نیازهای آن هم اکنون آماده است. همزمان با واردات و تحویل این خودروها به متقاضیان اقدامات لازم انجام شود.
به بهانه کاهش مصرف بنزین!
به گزارش اقتصاد 24، برخی کارشناسان با دیدی مثبت و خوش بینانه به موضوع واردات خودروهای برقی می نگرند و معتقدند با برنامه ریزی و مدیریت لازم می توان اقدامات لازم برای استفاده از این خودروها را تدارک دید. موضوع عدم تعادل انرژی ایران، صحبت های متعدد و اخیر برخی از نمایندگان مجلس و دیگر مدیران ذیربط در مورد نرخ رشد واردات بنزین در کشور، نگرانی هایی را در خصوص ادامه کمبود بنزین در کشور ایجاد کرده است که جای توجه دارد.
افزایش قیمت این سوخت برای مردم و محدودیت مصرف بنزین با مشکلاتی مانند کارت سوخت و هنجارهای شدید، برای سیاست جدید دولت برای کاهش مصرف بنزین در سطح عمومی قابل توضیح است.
اکنون که دولت واردات و عرضه خودروهای برقی را هدف قرار داده است، باید دید تا چه حد در تامین زیرساخت ها و بسترهای مورد نیاز برای استفاده عمومی از این خودروها موفق خواهد بود. به ویژه در شرایط کنونی که دولت و کابینه آن تا مردادماه امسال تغییر خواهد کرد، رویکرد دولت جدید در عرضه و استفاده از خودروهای برقی مهم تلقی می شود.
[ad_2]